Egyre inkább választják az utazók az autóval, vagy a repüléssel szemben a vonatot utazásaik eszközéül. Ám ahogy az új kutatások mutatják hiába tehetjük meg a London-Párizs távot alig négy óra alatt, a hasonló távolság Kelet-Európában akár 22 órát is igénybe vehet.
Peter Kerpedjiev, a bécsi egyetem doktori hallgatója az összegyűjtött adatokat térképen megjelenítve mutatta meg, hogy az általa kiválasztott európai nagyvárosokból milyen településeket, területeket mennyi idő alatt lehet elérni.
Európa leggyorsabb vonathálózata a kontinens nyugati felén van, a Párizs-London-Brüsszel háromszögben közlekednek a legnagyobb sebességű vonatok. A párizsiak nem csak saját országukat utazhatják be alig fél nap alatt, de Németországot is: az Észak-Rajna-Vesztfália vidéki nagyvárosokba is kevesebb, mint hat óra alatt eljutnak.
Amíg a Párizs és Berlin közötti távolságot 8 óra alatt teszi meg a vonat Nyugat-Európában, addig a hasonló távolságú Szófia-Szarajevó út 48 órát vesz igénybe keleten.
Ugyanakkor míg Belgrád jól kapcsolódik a vasutak hálózatába, addig Podgorica szinte el van zárva Európa többi részétől.
A kutatás érdekessége, hogy Skandinávia remekel vonathálózat szempontjából. Bár nagyok a távolságok a nagyvárosok között, és a népsűrűség is viszonylag alacsony, Stockholmtól mind Norvégia fővárosa, Oslo, mind a dán főváros, Koppenhága is kevesebb, mint nyolc órányi vonatozásra van.
Az adatok a Swiss Public Transport ügynökségétől származnak. Peter Kerpedjiev a kutatási eredményekhez hozzáteszi azt, hogy nem minden európai nagyváros menetrendje volt elérhető, és bizonyos adatok hiányosak.
A cikk végén felteszik a kérdést, hogy ezeknek az adatoknak a tükrében a kutató milyen útvonalat javasolna a turistáknak. Az egyik lehetőségként a nagy sebességű vasutakat ajánlja a már említett háromszögből, hogy innen érjük el a nagy európai városokat, aztán pedig a Svájci-Alpokot átszelő TGV nyújthat száguldó élményt.
Ugyanakkor annak is meg van a kényelme, ha a lassabb, éjszakai vonatokat választja az ember, hiszen az út alatt kipihenheti magát az utazó, és Párizs után egyből a Földközi-tenger, vagy Köln után a prágai pályaudvaron ihatja a reggeli kávéját.
Peter Kerpedjiev térképe itt található:
http://emptypipes.org/supp/isochrone_copenhagen/
Az eredeti cikk és képek itt találhatóak: